Vattenvägen har genom tiderna varit den viktigaste kontaktleden mellan folk och kulturer. Man vet nuförtiden att vikingarnas kontakter österut var av samma omfattning som de mera kända kontakterna i västerled. Gotlänningarna hade av geografiska skäl god kontakt till Baltikum och därifrån åt olika håll in i Ryssland längs de ryska floder. Det vikingatida Gotlands glanstid sammanfaller med de rikliga kontakterna över Baltikum. I Mälaren fanns vikingacentrat Birka vars uppgång och fall sammanhänger med kontakterna över Ladoga-området in i Ryssland. Också kvenerna, i Kvenland som stort sett sammanfaller med Kajanaland, hade livliga förbindelser via insjösystemet mot Vita Havet och mot sydost över Ladoga-området.
| För att komma framåt då man ror motströms behövs en lätt konstruktion men också medströms är det en fördel med en lätt konstruktion. Ju lättare båt desto lättare är den att manövrera när man åker medströms. På endel vikingatida bildstenar med skeppsmotiv ser man roder i båda ändarna av skeppet. Dessa bilder har länge förbryllat forskarna. När man förstår att det rör sig om flodbåtar så klarnar det hela. Med en styråra i både för och akter är det naturligtvis lättare att manövrera en flodbåt, när man driver medströms, eftersom man då har dålig styrfart i förhållande till de omgivande vattenmassorna. | ![]() |
![]() 1600-tals illustration av en flodbåt från Ukraina. Bottnen består av en urgröpt stock. På stocken har man satt några bord i klink. Notera styråror i båda ändarna och avsaknaden av köl. | Den franska admiralen Beauplan ger oss en 1600-tals illustration av en äsping från Ukraina (se bild till vänster). Enligt skissen skulle båten vara över 60 fot lång, vilket verkar överdrivet långt Jag undrar om en fransk 1600-talsfot är lika lång som en modern fot, dvs. 30 cm? Kanske någon läsare känner till detta och kan upplysa mig om saken. För övrigt är illustrationen och hans beskrivning mycket intressant. Vi ser en styråra i vardera ändan och sävknippen runt relingarna för att öka flytförmågan. Han beskriver att 50-70 kosacker byggde en dylik båt på 14 dagar. Man förstår nu bättre de historiska skildringar där det sägs att ruserna kom i flottor på 50 - 100 skepp längs floderna. Det var naturligtvis äspingar man kom i och inte havsgående skepp. På grund av sin konstruktion var äspingen kanske något av en slit och släng båt. En skada i stocken kan vara svår att reparera. Å andra sidan är stocken mycket stark i förhållande till sin tyngd vilket är bra eftersom man måste ha haft otaliga bottenkänningar under sina färder. |
Fredrik Koivusalo
Artikeln har publicerats i Vasabladet 2.8.1994
Litteraturreferenser kan fås av författaren mot förfrågan
| Literary production | Main page |